Wat doen we?

Elke zondag blazen we om 9 uur verzamelen aan fietsenwinkel Amici di Bici op het Antwerpse Zuid voor een mooie fietstocht. De afstand van onze tochten bouwen we op doorheen het seizoen. Van zodra het zomeruur ingaat, rijden we ook elke woensdagavond om 18u30 een fietstocht(je) van ca. 50-60 kilometer.

Onze fietstochten leggen we af in twee ploegen: een zogenaamde A-ploeg, voor de meer geoefende wielertoeristen, en een B-ploeg voor wie op een recreatief-sportief niveau wil sporten. Op woensdagavond wordt de volledige rit samen gereden. Bij een grote opkomst, met voor beide niveaus voldoende aanwezigheid, splitsen we ook op woensdagavond in dezelfde niveaugroepen op.

Vertrekken doen we altijd aan fietsenwinkel Amici di Bici, aankomen aan café De Nieuwe Linde, beide op het Antwerpse Zuid.

A-ploeg

De A-ploeg is er voor de meer geoefende wielertoeristen. We houden een gemiddelde snelheid aan van zo'n 30-32 km/uur. Bij de A-ploeg wordt steeds twee-aan-twee gereden. Er zijn wegkapiteins, die de route en de snelheid bewaken. Iedereen is welkom om mee op kop te rijden, met respect voor het tempo. Tijdens de rit kunnen er afgesproken stroken zijn waar wordt doorgetrokken. Nadien wordt altijd opnieuw gewacht om samen verder te gaan in groep. Er wordt uiteraard gewacht bij materiaalpech of een eventuele valpartij.

• Wanneer? Elke zondag
  • Hoe laat? 9 uur
  • Vertrek? Amici di Bici, Riemstraat 45, 2000 Antwerpen
  • Aankomst? De Nieuwe Linde, Pacificatiestraat 49, 2000 Antwerpen
  • Snelheid? Gemiddeld 30-32 km / uur
  • Afstand? Wordt opgebouwd doorheen het seizoen. Van ca. 70 km in het begin van het seizoen tot 120 kilometer of iets meer in de zomer.
  • Samen uit, samen thuis

B-ploeg

Naast de A-ploeg is er een zogenaamde B-ploeg, voor de meer recreatieve, maar nog steeds sportieve fietsers. De gemiddelde snelheid die wordt gevolgd is 27-29 km/uur. Bij de B-ploeg wordt steeds twee-aan-twee gereden aan een zo gelijkmatig mogelijk tempo. Na bochten wordt er gelijkmatig versneld. Er wordt zoveel mogelijk met vaste kopmannen gewerkt zodat het tempo stabiel blijft. Uiteraard wordt er wel verwacht dat deelnemers geen probleem hebben om verscholen in de groep de gemiddelde snelheid te kunnen volgen. Er wordt gewacht bij materiaalpech of een eventuele valpartij en mensen die het nodig hebben worden zoveel mogelijk uit de wind gezet door anderen. Samen uit, samen thuis is en blijft de boodschap.

• Wanneer? Elke zondag
  • Hoe laat? 9 uur
  • Vertrek? Amici di Bici, Riemstraat 45, 2000 Antwerpen
  • Aankomst? De Nieuwe Linde, Pacificatiestraat 49, 2000 Antwerpen
  • Snelheid? Gemiddeld 27-29 km / uur
  • Afstand? Wordt opgebouwd doorheen het seizoen. Van ca. 55 km in het begin van het seizoen tot 90 kilometer of iets meer in de zomer.

Samen uit, samen thuis

Voor beide ploegen geldt: 'Samen uit, samen thuis', we laten niemand achter en wanneer er bijvoorbeeld een lekke band is, wordt er gewacht tot dat deze vervangen is. Uiteraard houden we ons overal aan de geldende verkeersregels. Op onze wekelijkse woensdagavondritten (vanaf het zomeruur ingaat) wordt er geen onderscheid gemaakt tussen A- en B-ploeg en rijdt iedereen samen. Alleen als de opkomst voor beide niveaugroepen heel groot is, wordt er ook op woensdagavond in twee groepen gereden.

Al onze leden verklaren zich akkoord met ons reglement.

De ritten van Veloclub 't Zuid vertrekken aan fietsenwinkel Amici di Bici. Eindigen doen we in of op het terras van café De Nieuwe Linde.