Reglement

Wie lid wil worden van Veloclub 't Zuid, verklaart zich akkoord met onderstaand reglement en houdt zich aan onze tien 'fietsgeboden'. Dit zijn een aantal afspraken die de veiligheid en het plezier tijdens onze wielertochten moeten waarborgen.

10 geboden

1. Fietsen met Veloclub ‘t Zuid is fietsen in onze mooie outfit.

2. Veiligheid boven alles, een helm dragen is dus verplicht.

3. We leven het verkeersreglement na en dragen hoffelijkheid hoog in het vaandel. In groep rijden we twee aan twee en steken we niet langs rechts voorbij.

4. We respecteren de vertrektijden.

5. Samen uit is samen thuis. Wanneer na een mogelijke tempoversnelling of hindernis in het parcours, de groep in stukken scheurt, dan vertraagt/wacht iedereen iets verderop tot de groep weer volledig is. Bij pech stopt de hele groep tot de pechvogel geholpen is. Bij uitzondering (onherstelbaar euvel bijvoorbeeld) kunnen andere afspraken gemaakt worden ter plaatse.

6. Elk lid voorziet voldoende reservemateriaal voor in geval van pech: denk aan minstens één reserveband, pompje CO2-patronen, … Eens oefenen thuis is geen overbodige luxe.

7. Ieder lid van Veloclub ‘t Zuid zal zijn of haar fiets goed onderhouden. Wie vragen heeft in verband met fietsonderhoud, kan steeds terecht bij Amici di Bici.

8. In groep rijden is in groep communiceren. We geven elkaar dus een teken wanneer zich een gevaarlijke situatie aandient, bijvoorbeeld bij een putje in de grond, een wegversmalling, een tegenligger of een verkeersremmer.

9. Alle leden en deelnemers aan onze groepsritten moeten verzekerd zijn (Cycling Vlaanderen, persoonlijke ongevallen, burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand).

10. Wie meerijdt met groepsritten van Veloclub ‘t Zuid moet lid zijn van onze wielerclub. Geïnteresseerde kandidaatleden zonder cluboutfit kunnen achteraan de groep enkele keren meerijden in een groepsrit vooraleer lid te worden.

Algemeen

• Veloclub 't Zuid is een feitelijke vereniging en niet verantwoordelijk voor ongevallen of diefstallen die zich voordoen voor, tijdens of na activiteiten van de vereniging. Fysieke of materiële schade kan niet op de club of op zijn verantwoordelijken verhaald worden.

• Het lidgeld voor nieuwe leden van WTC twintigachttien bedraagt € 30 en dient jaarlijks betaald te worden voor de start van het seizoen op 1 maart en dit via overschrijving op rekeningnummer BE87 0689 0411 4694, met vermelding van de naam en voornaam.

• Het dragen van een clubtruitje is verplicht tijdens alle officiële ritten van de club. Leden moeten ook een basisoutfit van de club (shirt met korte mouwen en korte broek) aankopen.

• Veloclub 't Zuid is aangesloten bij Cycling Vlaanderen, met als stamnummer 02016007. Alle leden van Veloclub 't Zuid sluiten zich aan bij Cycling Vlaanderen en maken bij hun aansluiting bij Cycling Vlaanderen kenbaar dat ze lid zijn van Veloclub 't Zuid.

• Gezond sporten is belangrijk. Daarom verwijzen we onze leden graag door naar sportkeuring.be, over preventief sportmedisch onderzoek.

• Voor agressie, discriminatie, pesten, seksueel ongewenste intimiteiten of ander ongewenst gedrag is binnen onze club absoluut geen plek. We willen een veilige plek zijn voor iedere sporter. Voor meldingen of klachten kan elk lid op een vertrouwelijke manier bij het bestuur terecht.
  • De minimumleeftijd om lid te worden van WTC twintigachttien is 18 jaar.

• Bij ritten van de club is ieder lid verantwoordelijk voor zijn/haar eigen fiets. Schade aan de fiets kan niet op de club verhaald worden.

• Ieder lid dient de richtlijnen van de bestuursleden te volgen. Bestuursleden kunnen leden ter orde roepen bij onveilig rijden of het niet respecteren van het clubreglement.

• Elk lid geeft aan de vereniging de toelating om in het kader van de activiteiten van de vereniging beeldmateriaal van hem/haar te maken alsook om die afbeeldingen te gebruiken ter promotie van de activiteiten van de vereniging. Het lid heeft evenwel het recht om indien er gewichtige redenen voorhanden zijn, deze toestemming op elk moment in te trekken. Eventuele schade die de intrekking voor de vereniging tot gevolg heeft, zal door het lid worden vergoed.

• Elk lid en bestuurslid onderschrijft de gedragscodes voor een veilige, integere respectvolle en gezonde sportomgeving, zoals verder gestipuleerd in de gedragscodes van Gezinssportvlaanderen. De gedragscodes omvatten de waarden en normen waar wij voor staan met betrekking tot 'respect en afspraken', 'plezierbeleving en waardering, 'Fair Play' en 'Nee! tegen grensoverschrijdend gedrag'